torsdag 10. mai 2012

Koldtbord til mange....

For Konfirmanten ble det holdt selskap for familien lørdag, og på menyen stod koldbord.
Rundt 55 gjester med store og små var invitert.

Jakten på å finne hva, og hvor mye en skal beregne pr person startet tidlig. For når jeg først hadde bestemt meg for å lage alt selv...var det viktig å komme igang med forberedelser av alt som kunne gjøres i god tid.

En tommelfingerregel jeg googlet meg frem til er at det bør være rundt
500 gram mat til hver, og at ca halvparten av det er kjøtt/fisk og halvparten tilbehør som salater, potet eller hva man velger.






Smørroser av godt smør, laget med ostehøvel på iskaldt smør

roastbiff, svinesteik, potetsalat, salat, brød og smør

Eggerøre og grillskinke

røykelaks pyntet med dill, sitron, paprika, salat, kiwi, stjernefruk


Vi valgte et tradisjonelt koldtbord med laks, skinke, reker, roastbiff, svinesteik, eggerøre, forskellige salater og potetsalateer, karbonader og hotdogs (til de minste)

Der er mange meninger på nettet i forhold til om roastbiff kunne stekes, skjæres og fryses .....
men for en "makelig anlagt kokk" var det viktig å ikke få dårlig tid siste dagene.

Så jeg gikk igang og prøvde - laget meg  noen "prøver" av kjøttet som jeg frøs ned innpakket i bakepapir for seg selv
 og tok opp igjen en ukes tid etterpå.

Noen mener at fargen og smaken forringes når en fryser

........etter våre ganer, går det helt fint!

(Og iallefall når jeg vet jeg har spart masse penger på å gjøre det selv.)
Likeledes gjorde jeg med svinesteiken.

Bare pass på å ha en god skjæremaskin i hus, den er
mitt favorittredskap på kjøkkenet for tiden.

Ta opp kjøttet i god tid sånn at det får tine langsomt i kjøleskapet, frem til du skal legge det på fat og pynte.

Eneste jeg laget på konfirmasjonsdagen var eggerøren.
Den må være fersk og fin - men "eg juksa litegranne her og"...
Laget eggerøre røren av femti egg dagen før, helte på tomme melkekartonger og stekte porsjonsvis dagen etter.
Da gikk det fort og greitt og jeg kunne skli inn kirkedøren bare noen få minutter sent.

Ha ei strålande dag!

Klem
Bent'n 







4 kommentarer:

  1. Herlighet så flink du har vært, jeg er imponert - og ble plutselig veldig sulten.

    Fin kveld til deg!
    - AC

    SvarSlett
  2. Flink du har vært. Lekkert ser det ut. Litt av logistikk og planlegging som skal til, men hørtes ut som du hadde styr på det. Deilig når det er vel overstått da.
    Ny, god uke ønskes deg.

    SvarSlett
  3. Dette ser veldig bra ut. Jeg skal gjøre det samme om en uke. Men lurer på en ting: Pyntet du fatene med grønnsaker og alt dagen før??

    SvarSlett
  4. Hei. Må si jeg ble glad da jeg kom over bloggen din. Jeg skal lage eggerøre til mitt eldste barnebarns konfirmasjon. Fikk det svaret jeg ønsket om å lage røren dagen før. Skal lage til 40 personer. Ser at du har laget av 50 egg til 55 personer. Var det nok? Har tenkt å lage av 50 egg til 40 personer.

    SvarSlett

Veldig koselig om du legger igjen et spor.