mandag 30. mai 2011

Fisk x 365?

Noen ganger tenker jeg at jeg jammen meg kunne spist fisk 365 dager i året uten å bli lei. Det er jo et ubegrenset hav av muligheter å tilberede uendelig mange forskjellige fisketyper.

Så på frokost TV igår, der matbloggerene "Trines matblogg"  og "Lars spiser, drikker og synser" tilberedte hver sin rett. Så fantastisk godt ut - så det må jeg prøve en annen dag.

Når jeg har mange samlet rundt middagsbordet liker jeg å være litt rasjonell og effektiv (lat og makelig på norsk) og lager mat som nesten lager seg selv i store porsjoner i langpanner.

Her er søndagens:
Skivede poteter i smurt bunn i langpannen, og "kastet" over de grønnsakene jeg hadde - squash, paprika, løk, gulrot og krydret med salt og pepper, litt chilli og persille.
En raus slump med rapsolje over det hele.





Så la jeg et stykke laksefilet med skinn over og satte i ovnen under folie til fisken var ferdig og grønnsakene var møre.
Da har fisken fått satt fantastisk smak på poteter og grønnsaker.
Drar av skinnet, og serverer med rømme evt. en god fiskesaus.
Det jobbes og smøres med å få min kjære til å gi fisken en ny sjanse blandt hans smaksløker. Han "tviholder" på en eldgammel historie om et måltid med plukkfisk som var full i bein - som måtte spises opp. Stakkars -
Han er absolutt på gli...og fruen gleder seg til at grillsesongen virkelig skal få alternativ til sommerkoteletter, fleskebein og annet kjøtt.







Ha ei strålande dag!

klem Bente






Posted by Picasa

6 kommentarer:

  1. Oi..dette så lekkert ut! Vi elsker også fisk og spiser mye av det i alle slags varianter. Det gode er at barna også liker det og spiser ALT hva fisk angår. Dog har vi ikke hatt plukkfisk enda. Jeg så også god morgen norge i går, og følger faktisk Trines matblogg, mye gode retter og tips å finne der.
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  2. Mmmmm.. Ser kjempegodt ut!
    Takk for inspirasjon og kjærkomment middagstips - laks er noe alle både små og stpore hos oss elsker :)

    Ha en skjønn dag!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  3. Hei Bente :)

    Først og fremst, Tusen takk for hilsen hos meg, det varmer;)

    Dette ser aldeles nydelig ut, nam nam NAM!!! Fisk er nydelig, jeg elsker fisk. Tusen takk for inspirasjon til ny variant hjemme hos meg, lover å gi tilbakemelding når denne er prøvd. Gleder meg.

    Ha en fin dag, klem Kjersti

    SvarSlett
  4. Mmm... nydelig! Det er så utrolig godt, og ikke minst lettvindt å "kaste" noen grønnsaker i ei ildfast form og legge fisken over. Sunt, lettvint og enkelt -sånn skal det være:)

    SvarSlett
  5. Ai ai dette så godt ut. Og for en flott ide og legge fisken sånn oppå alle grønnsakene. Kan tenke meg all fiskekraftsmaken av dem. Herlig. Jeg skal prøve ut flere bacalao oppskrifter. Elsker klippfisk og særlig i tomatsausvarianter. Nammis.
    God fridag i morgen og eller langhelg.

    Hei hopp og klem
    Randi

    SvarSlett
  6. MUMMMS, dette ser bare helt nyyydelig ut :O)
    Må nok lage fisk, kjenner jeg!!
    Ha ei flott helg.
    Klem, Anne:)

    SvarSlett

Veldig koselig om du legger igjen et spor.