lørdag 28. mai 2011

Fortøyning

Rusten og preget av tidens tann, men likevel stødig og solid står den der - på nøyaktig samme sted som alltid,  og tar imot mang en båtfører som legger lagt til kai i all slags vær og uvær gjennom årenes løp.


Tiltross for noen "riper i lakken" selv, har det ikke hindret den i å utføre sin misjon - å hjelpe og tilrettelegge for god og sikker fortøyning for de som trenger det.

Vær og vind har tæret på overflaten, men en kan likevel være trygg for at selv under hvert lag finnes et nytt lag og en god og trygg kjerne en kan stole på.

Ble så facinert av disse flotte fortøyningspunktene forleden, og fikk sterke assosiasjoner til oss mennesker og hva vi kan representere for oss selv og mennesker rundt oss. Vi mennesker trenger vel alle  en fortøyning når livet stormer rundt oss? Eller i hverdagen når vi er sliten og lei - eller rett og slett ønsker å kjenne tilhørighet og stabilitet. Og menneskene vi søker mot...familie, venner, kollegaer trenger vel ikke være helt perfekt selv for å være en fortøyning..eller? Er det ikke ofte sånn at vi kjenner oss enda sterkere om vi har kunnet være til hjelp for andre - vokser litt, og kjenner at våre egne "problemer" ikke lenger er fullt så store og viktige.


Tusen takk for alle flotte kommentarer, det er så kjekt!


Ha en superfin helg!

Klem Bente

5 kommentarer:

  1. For et herlig innlegg, Bente :O)
    Ja vi har alle behov for å kunne legge til kai iblandt og finne ei sikker, om enn ei litt slitt, og sterk fortøyning!
    Håper jeg kan få være ei fortøyning for noen som behøver det!!
    Ha en super kveld!
    Anne:)

    SvarSlett
  2. For et flott innlegg Bente!
    Jo, vi trenger støtte fra vår nærmeste, helt klart! Men jeg savner at naboen og mennesker generelt bryr seg. Viss jeg møter et barn eller et menneske jeg ser er lei seg, tar jeg meg tid til å stoppe opp og spør om jeg kan hjelpe. Jeg tenker som så, at å bry seg om mennesker man ikke kjenner kan bety alt der og da, og at jeg vet hvor mye det ville ha betydd for meg viss det var meg eller noen i min familie som hadde behøvd en støtte der og da. Og jeg, jeg kjenner jeg blir glad inni meg viss jeg kan være til støtte og hjelp for andre. Det kalles medfølelse og omtanke, noe vi kan bli mye mye bedre i:))
    Tusen takk for koselig kommentar inne hos meg Bente, alltid like stor stas. Kommenterer som annonym, får ikke lagt inn med min egen profil..
    Klem Anne Karin
    Hverdagslivet

    SvarSlett
  3. Et nydelig innlegg...vi trenger alle litt støtte av og til og det er en stor glede å få være være støtte også....det gir så mye.

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  4. Dette traff meg, takk for et fint innlegg !!
    Klem

    SvarSlett
  5. Så flotte assosiasjoner. Ja vi kan alle være en fortøyning for andre. Mange ganger vet vi ikke at vi er det engang. Noen ganger er det godt å kaste loss og reise ut på havet, men vite at man har en trygg havn å søke seg tilbake til.
    Hei hopp
    Klem
    Randi

    SvarSlett

Veldig koselig om du legger igjen et spor.