torsdag 29. september 2011

er det ikkje typisk?

kakaotre


Etter å ha vært sjokoholiker storparten av livet (og kost meg med det...) viste vekten at det er på tide å gjøre noen grep i forhold til trivselsfaktoren. 

10 uker er det gått siden jeg kjøpte og spiste en sjokolade!!


Ser at det finnes en støtteside for de som slutter og røyke her,
og det har nok hendt at jeg har tenkt tanken at det burde vært en tilsvarende for oss som slutter å spise sjokolade også. Feks: sjokokutt.no
For en ting er iallefall sikkert - det ville vært mange  mulige målebarometre for oss også.
Regnestykker som feks ...

-  Jeg har spart .......kr på å ikke kjøpe sjokolade
- jeg har ikke spist ........meter sjokolade
- jeg har spart kroppen for  ........ kalorier fra sjokolade

Hm.. en ting å tenke på gitt. C",)

Istedet -  kan du være sikker på at under en slik "rehab" dukker det opp overalt
informasjon om hvor sunn og nødvendig denne lille bønnen er.

- "et av stoffene i kakaoplanten – har positiv innvirkning på hukommelsen og kan motvirke demens".
-
- "Tradisjonelt har sjokolade og kakao vært kjent for å virke stimulerende på seksualdriften og potensen, og det at vi også blir glade av en bit sjokolade er jo også velkjent. Og å være glad er virkelig bra for helsen!"


- "Vitenskapelige undersøkelser viser at sjokolade påvirker frigjøringen av endorfiner og serotonin i hjernen, som er stoffer som hjelper mot stress og gir en følelse av velbehag."

(abc nyhetene 2008)




Sjokoladekonsum, ti på topp (kg per inbygger årlig)
1. Sveits, 10,3
2. Østerrike, 9,8
3. Irland, 8,8
4. Storbritannia, 8,4
5. Norge 8,3
6. Danmark, 8,2
7. Tyskland, 8,2
8. Sverige, 7,0
9. Belgia, 6,8
10. USA, 5,3
(Kilde: Wikipedia)

Et kjapt regnestykke blir da 83 sjokolader pr år ( 100 gr sjoklade)

Dette er gjennomsnittlig....for mine egne beregninger er kiloene laaaaangt flere.

 



Nei, her gjelder det å beholde fokus...for noe comeback skal det ikke bli for min del.

Men, en go  sjokoladekake, eller varm kakao eller en sjokoladekaramell
det - må jeg unne meg en gang i blandt


Ha en flott høstdag

Bent'n

4 kommentarer:

  1. Må innrømme jeg er glad i sjokolade selv og kan ikke ha det liggende i huset;)...kjøper meg av og til Freyas kokesjokolade (70 %) og tar en bit i ny og ne..den føler du ikke at du må spise opp;O)

    SvarSlett
  2. Åhhh, du har vært super flink !
    Bare vent, snart vil du også merke det på kiloene... ;)

    Synd det er så forbannet godt ...hmm.....jeg kan ikke ha sjokolade liggende på lur, må abre spise det opp med engang, så jeg prøver å ikke kjøpe det, men MÅ ha en sjokolad i ny og ne...

    Kos deg med varm kakao, passer bra til høst, det vettu;)

    Snart helg...så da sier jeg like godt: GOD HELG

    SvarSlett
  3. Så flink du er!
    Husk, det er lov å unne seg noe godt også :)
    God helg!
    Klem

    SvarSlett
  4. æ torte ikkje å lese aillt ! æ e på avvænning : ))))

    men ja.. vi skulle hatt en plass på nett ; )))

    lykke til ! og god helg : ))

    SvarSlett

Veldig koselig om du legger igjen et spor.