mandag 17. oktober 2011

tradisjonshelg

Er nok ei jente som liker norsk husmannskost aller best - og trives derfor godt om høsten med goe søndagsmiddager som varmer.
Denne søndagen ble det lammefrikasse, som er en rett som passer mitt bedagelige vesen godt.

Lager seg nærmest selv....


Jeg brukte lårskiver av lam som fikk småkoke i et par timer sammen med løk, purre, laurbærblad, salt og hel pepper.


Saus
6 dl kraft
4 ss hvetemel
salt
pepper
 en dash fløte
persille

Rett før servering legger jeg i kjøttet og grønnsakene i sausen og har kokte poteter til.

Om vi ikke allerede var litt "eplekjekke"ble vi det iallefall etter desserten
 - deilig eplepai med vaniljekrem, som jeg fant oppskriften hos havfruen, som hadde funnet den for noen år siden hos pia nelly - så takk for den!
Rakk ikke engang å ta bilde av herligheten før den var fortært av folket.


Ha ei strålande dag!

Bent'n

2 kommentarer:

  1. Elsker å finne lette, greie mat oppskrifter, er ikke typen som liker å kokkelere i timesvis, så takker for denne her ;)

    SvarSlett
  2. det er husets favoritt om enn laget på en litt annen måte enn her : ) hmm.. tror jeg må en tur i butikken : ))

    SvarSlett

Veldig koselig om du legger igjen et spor.