tirsdag 8. mai 2012

pavlova langpanne




For alle som trenger en oppskrift på pavlova langpannekake så er dette en jeg hadde suksess med, som ble til etter å ha "slått sammen" forskjellige oppskrifter til en.


6 eggehviter
300 gram sukker
1 ts eddik
1 ts salt
2 ts maizena

1. Pisk romtempererte eggehviter sakte sammen med litt salt til de danner et mykt skum. Skru opp hastigheten til boblene i skummet er små og jevne. Når skummet danner stive topper, tilsett sukker, litt av gangen. Pisk til blandingen er myk og blank og alt sukkeret er oppløst.
Ikke visp for lenge, da blir blandingen kornete.

2. Vend inn siktet maizena og eddik med en skje. Legg bakepapir i en langpanne og bre røren utover slik at den er ca 2,5 cm høy.

3. Stek kaken ca. 55 min til bunnen er sprø på yttersiden, og lyst kremfarget. Skru av ovnen og la kakebunnen stå i stekeovnen til den er avkjølt med gløtt på døren.

Den kan lages en uke i forveien - bare den blir oppbevart tørt.

Så er det bare til å boltre seg med krem/is og valgfri frukt på rett før servering.

TIPS

Jeg synes det kan være vanskelig å få delt den i pene biter (siden den er både sprø og seig på samme tid) og valgte derfor å bruke pizzaskjæreren før jeg pyntet den - og det ble så bra C",)

lykke til!


klem Bent'n



7 kommentarer:

  1. Gratulerer med overstått konfirmasjon!
    Og takk for super oppskrift!! Den trengte jeg. Jeg skal nemlig arrangere bryllupsfest (utefest på sommerstedet vårt)i sommer. Da trenger jeg oppskrift på store kaker -for dette skal være enkelt og det meste må klargjøres i god tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk - så bra den kan komme til nytte.
      Arrangere bryllupsfest..jøssess, lykke til i massevis. (hold oss oppdatert)
      Bente

      Slett
  2. Så supert at du la ut denne akkurat nå! :D Jeg har tenkt til å lage denne til 17.festen i barnehagen og lette på google, hehe. Genialt! Tusen takk :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt strikketussa - jeg googlet meg helt vill i jungelen, så godt å ha fått testet ut denne og vite jeg har den klar til flere anledninger.
      Lykke til!
      Bente

      Slett
  3. Hei,denne skal jeg bake i dag,men hvor mange gr bruker du

    SvarSlett
  4. Hvor mange grader sjal ovnen stå på??

    SvarSlett
  5. Ja nå ble jeg så glad og gjorde meg klar for baking, men så fant jeg ikke gradene jeg heller. Med mindre du tilfeldigvis svarer umiddelbart får jeg rett og slett bare finne en annen oppskrift:)

    SvarSlett

Veldig koselig om du legger igjen et spor.