lørdag 9. oktober 2010

vandring i fortiden


Det er utrolig å tenke på at denne veien som ender
(så vidt jeg vet) her ute hos oss, går helt til Trondheim.Over stokk og stein, slynger seg avgårde mellom fjord og fjell og noen steder underveis skimtes såvidt innunder bratte fjellvegger og tenker  at postbudene's arbeidsdag jammen har forandret seg gitt.

Det er litt rart å gå på denne veien - Min farmor fortalte meg at min oldemor som bodde i alversund utenfor Bergen, ble rodd over fjorden av sin mann til Tellevik kai med kokekar og utstyr med seg, for så å gå videre over fjellet til Åsane for å "koke" i bryllup og begravelser. Det er et godt stykke, og neimen ikke bare flate vegen heller.

Hoppe fra stein til stein over to elver som kan være ganske stri når det har høljet ned en periode. Hun gikk kanskje i sid stakk som hun måtte hipse opp for å ikke bli våt og kald. Hadde hun Ilse Jacobsen støvler? neppe... C",)


Mon tro om disse svære grantrærne var her på hennes tid?



Kanskje hun har hatt seg en pust i bakken her - hun også. Her er ikke brukt mye kostbare materialer og teknisk utstyr for å bygge disse gamle steinhusene - de brukte nok det de hadde, noe vi kanskje skulle vært mye flinkere til å gjøre også. Mon tro om ikke trenden går litt den veien? Ta vare på gamle ting og sette det sammen med nye freshe ting. Er jo så flott mix!


Det ble en litt nostalgisk tur denne gangen også - for ikke snakke om våt!!
Men men, ekstra deilig å komme i hus igjen - ta en go varm dusj, og krype opp i sofaen og bli underholdt og inspirert av alle de flotte bloggevennene her ute!

Ha ei strålande helg alle og einkvar


7 kommentarer:

  1. For et FANTASTISK innlegg:) Dette var rørende lesing! Skjønner godt at det er spesielt å gå her!! Tenk at familien din har gått her så lenge:):)

    Tusen takk for koselig kommentar tilbake:) og så artig at du har lik telefon!! Hvor gammel kan den egentlig være? Det er ikke godt å si:)

    Klem:)

    SvarSlett
  2. Hei!

    Så koselig blogg du har:) Mange vakre bilder... også den voffsen da- Hællenutten!

    Klem Anette ♥

    SvarSlett
  3. Det er morro å gå på steder med masse historie, har fulgt en del av oldtidsveien her hjemme og masse fint å se. Det er da man lurer ekstra på hvordan det var før.
    Flotte bilder!
    Fortsatt god søndag til dere :)
    Klemmer

    SvarSlett
  4. Hei,hei, takk for hilsen på bloggen min! Hyggelig at du vil følge meg, -så følger jeg deg:0)
    Jeg skal ta meg tid til å se nærmere på siden din etter hvert.
    Ønsker deg en fin søndag:)

    SvarSlett
  5. Nei,så fantastisk!! Det er jo bare helt utrolig! Så herlig!! Rart å tenke på hvordan ting var i gamle dager.. Hjemme hos mamma og pappa har de en gammel gyngestol fra min tippoldemor, som var med på et flyttelass over et stort vann. De hadde samlet flyttelasset på et stort isflak, og "rodd" over på den andre siden av vannet.. Er jo helt utrolig å tenke på! :))

    Herlig blogg du har! Gleder meg til å følge deg videre :-)

    Klem, Trine

    SvarSlett
  6. Så nydelige bilder du har tatt :o)
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  7. Jøss, har du også planer om flytting og gjøre franskmann av deg? Moro ;) Jeg var i sør-frankrike første gang som 14 åring, og forelsket meg fullstendig. En vakker dag skal jeg flytte dit! ;)

    Håper du har hatt en bra dag!

    Klem Trine

    SvarSlett

Veldig koselig om du legger igjen et spor.